עדשות קבועות או עדשות זום

עדשות קבועות לעומת עדשות זום או מדוע עדשות קבועות טובות יותר ?

כתב: יניב אלון – פוקוס

המחשבה שלפעמים עולה אצלנו היא שאם לא נצא מהבית עם עדשה 14-400מ"מ אנו נפספס התרחשויות ולא נוכל לצלם "הכול". השאלה הנשאלת היא האם לצלם "הכול" היא הדרך הנכונה בצילום מקצועי. אולי האלטרנטיבה להתרכז בדבר אחד או שניים ולעשותם כמו שצריך היא טובה יותר?

נתחיל עם הגדרות פשוטות : עדשה קבועה היא עדשה שאורך המוקד שלה הוא בעל מספר מ"מ קבוע. ובעברית פשוטה : עדשה של 50 מ"מ תצלם תמונה המחקה את זווית הראייה של האדם. לא ניתן "לשחק" איתה קרוב יותר או רחוק יותר, להבדיל מעדשת זום.

דוגמאות נוספות לעדשות קבועות : עדשה 24 מ"מ ( עדשה רחבה ) , עדשת טלסקופ 300 מ"מ ( לצילום ציפורים למשל ).

עדשת זום עדשה המכילה בתוכה כמה אלמנטים אופטיים, ולמעשה יש לה את האפשרות לצלם בכמה מצבים ,למשל, מצב עדשה רחבה ( 24 מ"מ) , מצב עדשה נורמאלית ( 50 מ"מ) ומצב עדשת טלה ( 300 מ"מ ). עדשה זו היא בעלת אורך מוקד משתנה. היא נקראת עדשת זום 24-300 מ"מ.

החל משנת 1970 עדשות הזום כבשו את העולם. גם כיום אלו הן העדשות הנמכרות ביותר בעולם של חובבי הצילום. אצל המקצוענים עדיין נשמרת הבכורה לעדשות קבועות.

שימו לב, עדשות 14-24 מ"מ או עדשות או 24-70 מ"מ הן מתחרות מקצועיות של עדשות קבועות. אך עדשות 24-300 מ"מ ( נוחות מאד וטובות….. ) אינן מתחרות של עדשה קבועה 24 מ"מ או קבועה 300 מ"מ.
כלל אצבע : עדשה קבועה טובה יותר מבחינה אופטית מעדשת זום. דבר נוסף, ככל שטווח הזום גדול יותר האיכות האופטית תהיה טובה פחות. עדשה קבועה תהיה גם יקרה יותר מעדשת זום פשוטה.

במהלך ההיסטוריה של הצילום קמה סוכנות מאגנום שעיקר התמחותה היה צילום רחוב וצילום עיתונות. סוכנות זו ( שאחד ממקימיה היה הנרי קארטיה ברסון ), דגלה בצילום רחוב בעזרת עדשה של 50 מ"מ – כלומר עדשה קבועה, ללא אפשרות זום. לטענת ברסון, יתרון העדשה הזו היה בכך שהיא תוחמת את הראיה שלנו באופן קבוע, וכך עוד לפני הצילום נדע האם הקומפוזיציה טובה לנו או לא. כשמתרגלים לזווית הראיה הקבועה של העדשה קל לעבוד אותה כי אנו מכירים את האפשרויות שלה מקרוב. כך אנו מתרגלים לחשוב על התמונה עוד לפני שצילמנו.
נדע גם לא לנסות ולצלם דבר רחוק מדי שייתפס קטן מדי למשל.

עדשות אלו מחייבות אותנו להתקרב יותר פיסית, להקיף את הנושא המצולם ושוב , לחשוב על התצלום. ברסון קבע שאם נוותר על השימוש בזום כך נהיה קרובים מספיק לאירוע ונפיק ממנו את המיטב. גם בסטודיו כאשר הצלם בוחן את האובייקט מקרוב, משנה זוויות צילום ומשנה את מיקומו הוא מתבונן יותר ולכן לומד יותר על האובייקט.
עם עדשת זום הראיה משתנה ואנו כל הזמן עסוקים בחיפושים אחר הזום "הנכון" או הזום "היפה" ביותר. דבר זה גוזל זמן ומקטין את העניין העיקרי בצילום מקצועי – החשיבה העמוקה על התצלום והאופי שלו.

 

עוד על סדנת צילום בסמרטפון 

עוד על קורסי צילום

 

לסיכום

 

 אם אנו מעוניינים בחדות מרבית ואיכות צבע – היתרון הגדול הוא לצדם של העדשות הקבועות. אם אנו מוכנים לוותר על האיכות הגבוהה ביותר וליהנות מצילום באורכי מוקד שונים מבלי להחליף כל פעם עדשה – אז היתרון עובר לעדשות הזום.

עדשות קבועות מחייבות מאמץ וחשיבה עמוקה יותר לגבי התצלום שבדרך – לחובב זה חסרון ולמקצוען זהו יתרון.

רוצים ללמוד צילום בצורה מקצועית ולהבין בשטח תוך כדי צילום את ההבדלים,
קורס צילום למתחילים זה המקום להתחיל.

פוסטים אחרונים

פוקוס – Focus

חיישני פוקוס בדרך כלל עובדים על איתור קווים רוחביים או אנכיים. בנקודת פוקוס מוצלבות החיישנים מחפשים קונטרסט גם לאורך וגם לרוחב ומן הסתם נעדיף לעבוד

קרא עוד »